Tento web využívá k poskytování služeb, usnadnění použití, analýze návštěvnosti a personalizaci reklam soubory cookies. Používáním webu vyjadřujete souhlas s použitím cookies. Více informací naleznte v sekci "Jak nakupovat".
Ok

Jak sladit zdravě?

24.09.2022

Jak sladit zdravě?

Většina z nás sladíme. Ovšem podle čeho si vybíráme konkrétní produkt? Řídíme se kvalitou a nebo se necháváme ovlivňovat cenou? Hlídáme si každou kalorii a dokonce si někdy odpíráme slazení úplně. Je to ovšem nutné? Nebo lze najít mezi produkty vhodnou alternativu, která bude jak cenově přijatelná, tak zároveň prospěšná pro naše zdraví?

V naší nabídce máme spoustu druhů sladidel. Mezi ty nejoblíbenější patří: čekankový sirup, javorový sirup, erythritol, kokosový cukr, sirup z agáve či rýžový sirup. A teďka jaký je mezi těmito všemi sladidly vlastně rozdíl? Nejprve si zde postupně jednotlivá sladila rozebereme a na konci článku Vám prozdradíme, jak si vlastně obsahově vedou.

—————————————————————————————————————————————————— 

Nejznámějším zdravým sladidlem je cukr třtinový (hnědý).

Výroba třinového oproti bílému řepnému cukru je obdobná, ale snazší, protože cukrová třtina obsahuje méně nečistot. Ovšem v domácnostech je bílí cukr stále všestranným pomocníkem.

Zde právě hraje dost velkou roly i cena třinového cukru, jelikož je zhruba třikrát tak dražší. Bývá drahý i kvůli tomu, že se dováží z exotických zemí, kde se cukrové třtině prostě daří. Poznáte ho podle zlatavé barvy, může být ale i čokoládově hnědý – v závislosti na tom, kolik obsahuje melasy. Ale pozor, je-li dobarven karamelovým sirupem, neobsahuje zdravou melasu a kvalitou se pak rovná bílému řepnému cukru. A co je vlastně ta melasa? Jedná se o žádaný odpadní produkt, který vznikne při zpracování a díky které je třtinový cukr chutnější a má svojí typickou vůni. Třtinový cukr obsahuje vitamíny skupiny B, vápník, hořčík, draslík a železo, což tělu jistě prospívá, ale otázkou je, v jakém množství se tyto porspěšné látky vyskytují.

Poslední dobou se spekuluje, že třtinový cukr těchto vitamínů a minerálů obsahuje pouze zanedbatelné množství. Samozřejmě i po tomto cukru se tloustne v nadměrném množství! A co Vy? Když už tedy osladit čaj nebo kávu, zvolíte si raději třinový a nebo použijete řepkový cukr, kterému se také jinak přezdívá bílí jed?

—————————————————————————————————————————————————— 

Dalším sladidlem, které už od dětství radi mlsáme je med. Med je tvořen z fruktózy a glukózy a obecně platí, že čím je obsah fruktózy vyšší, tím je med více čirý.

Mezi základní druhy medu patří med květový a medovicový, který je získáván sběrem medovice, což je velmi sladká a lepkavá substance vyskytující se na listech či jehličí některých stromů. Možná Vás teď napadá otázka, kam se poděl med lesní, který se řadí mezi ty nejoblíbenější. Avšak tento med vlastně neexistuje. Termín „lesní“ je v podstatě jen obchodní označení. Ve skutečnosti se totiž jedná stále o medovicový med, který má na rozdíl od květového tmavou barvu, je více aromatický a v chuti ostřejší až kořenitější. Obsah jednoduchých cukrů, může být nižší než u květového medu, zato obsah minerálních látek a rostlinných barviv je vyšší.

Med květový, který, jak z názvu vyplívá, je získán z květů různých rostlin, u nás převážně z lučních květin. Tento med je světlejší, má nažloutlou barvu a po zkrystalizování má krémovou konzistenci.

Ke konci léta, když luční kvítí odkvétá a včely, tak zalétávají pro nektar i do okolních lesů, vzniká med, který má vlastnosti obou druhů. Jeho barva má v sobě tmavé odlesky a může se pyšnit svou vynikající chutí.

——————————————————————————————————————————————————

Mezi oblíbené sladidlo patří i čekankový sirup, který obsahuje kolem 70 % vlákniny, a to díky kořenu čekanky, ze kterého je vyroben. Na výběr máte z více příchutí: klasický, s příchutí medu nebo slaného karamelu, borůvkový, jahodový či čokoládový.

Kromě slazení můžeme tento sirup využít na dochucení jako topping na palačinky, lívance, zmrzlinové poháry, vlastně cokoliv dobrého podle naší fantazie.

Díky menší kalorické hodnotě je vhodný i pro lidi, kteří se snaží udržet v kalorickém deficitu. Také má nízký obsah sacharidů a jeho glykemický index je menší než 5, což znamená, že se glukóza do krevního běhu uvolňuje pomaleji, a tím nejsou způsobeny větší výkyvy hladiny cukru v krvi.

——————————————————————————————————————————————————

O kanadském sirupu z mízy javoru jste již určitě slyšeli. Ano, jedná se o javorový sirup,

který je znakem Kanady. Často je spojován jako poleva na lívance. Tento sirup je sladší než klasický cukr a svou chutí připomíná karamel. Kromě sacharózy, fruktózy a glukózy obsahuje i minerály - draslík, vápník, zinek a mangan. Z řad vitamínů obsahuje především vitamín B.

Tento javorový sirup se dále dělí na podkategorie od Grade A až po Grade D, podle barvy a chuti. Grade A (Canada No. 1 Light) je velmi světlý jemný a luxusní sirup, vhodný jako dárek. Grade B (Canada No. 2 Medium) je světlý javorový sirup, méně intenzivní javorové chuti. Grade C (Canada No.2 Amber) je nejoblíbenější mezi Evropany a má příjemnou javorovou chuť. Grade D (Canada No. 3 Dark) je tmavý sirup vhodný pro gastronomii a výrobu potravin.

——————————————————————————————————————————————————

 

Z kaktusové šťávy Agáve, se též vyrábí výborný sirup – agávový sirup. Obsah šťávy, která obsahuje hodně fruktózy, je kolem 80 % a zbytek tvoří především voda, inulin, malé množství minerálních látek a vitamínů – draslík, sodík, vápník, železo a vitamín B12. Pokud jako sladidlo zvolíte právě agáve, nezapomeňte, že je přibližně o 25 % sladší než klasický cukr, a proto to s ním nesmíme přehnat.

 ——————————————————————————————————————————————————

Podstatně méně sladší sirup je sirup rýžový, která jak již napovídá z názvu je vyráběn fermentací (kvašením) rýže, obsahuje jí přes 90 %. Je světlejší barvy a tekutější konzistence než ostatní sirupy tohoto typu.

——————————————————————————————————————————————————

 

Sladit můžeme i cukrem kokosovým, který je vyroben z nektaru, který produkují kokosové květy a je složen hlavně ze sacharózy (70 až 80 %), glukózy (3 až 9 %) a fruktózy (3 až 9 %). Barva kokosového cukru je hnědá a má karamelovou chuť. Tento cukr se stejně jako čekankový sirup, může pochlubit nízkým glykemickým indexem. Protože se dobře rozpouští můžeme ho použít i pro dochucení nápojů.

 ——————————————————————————————————————————————————

 

Věděli jste, že sladit můžete i bez kalorií? To není vtip, erythritol je sladidlo, které neobsahuje žádné sacharidy, a tudíž ani kalorie. Jeho glykemický index je nulový, což znamená, že neovlivňuje hladinu cukru v krvi a úplně v lidu s ním můžou sladit i cukrovkáři. Tento „cukr“ se neštěpí, špatně se matabolizuje (metabolizace = látková přeměna, kdy se v nás látka přeměňuje na energii), a proto z naše těla vyjde s močí v nezměněné podobě. Kromě toho, že neobsahuje kalorie, tak má i další výhody – neničí naše zuby respektivě zabraňuje růstu bakteriím díky, kterým by se nám mohly tvořit kazy a zubní povlak.

Erythritol se ve velmi malém množství vyskytuje i v potravinách, které běžně konzumuje – v hruškách, houbách, melounech, hroznech, sýru, pivu nebo vínu.

 ——————————————————————————————————————————————————

Xylitol neboli také březový cukr je sladidlo, které obsahuje o 40 % méně kalorií než klasický bílý cukr

a přitom mají stejnou strukturu. Sladivost je také stejná, a proto se používá v poměru 1:1. Zdrojem pro tento cukr je hlavně březová kůra, ale použít se může i bukové dřevo nebo kukuřice. Stejně jako erythritol má nízký glykemický index a vyskytuje se i v jídlech, které denně jíme, v ovoci a zelenině – ve švestkách, malinách, jahodách nebo ovsu. Často se objevuje i v bonbónech a žvýkačkách. Není vhodný pro malé děti, psy i ostatní domácí zvířata a při vyšších dávkách má laxativní účinky.

 ——————————————————————————————————————————————————

Všechny tyto sladidla lze využívat, jak v teplé, tak i studené kuchyni – při pečení buchet a koláčů, do kaší, krémů a čaje, na doslazení smoothie a sirupy můžeme použít i při zdobení palačinek, lívanců nebo jogurtových misek.

Co se týče nutriční stránky jsou na tom velice podobně, vyjma čekankového sirupu a erythritolu. Počet kalorií i sacharidů se příliš neliší, a proto je jen na Vás, jaký typ sladidla použijete. Rozhodovat se můžete podle chuti, ale i ceny.

Na našem e-shopu naleznete nespočet druhů sladidel, ze kterých můžete vybírat. Většina cukrů a sirupů jsou dostupné i v BIO variantě.

Nezapomínejte na to, že Vaše tělo potřebuje sacharidy ve formě cukru. Sacharidy nám dodávají potřebnou energii bez které lidské tělo příliš dlouho nevydrží, a proto je blbost se mu vyhýbat úplně. Pamatujte, že pokud si obšas dopřejete, tak se správným využitím získané energie rozhodně nepřiberete.

A teď Vám ukážeme výsledkou tabulku se srovnání všech zmíněných sladidel z nutričního hlediska:

 

 

Kcal

Tuky [g]

Sacharidy [g]

Vláknina [g]

Bílkoviny [g]

Bílý cukr

406

0

100

0

0

Třtinový cukr

402

0

99

0

0

Med

333

0,04

82

0,2

0,27

Čekankový sirup

155

0

4,7

71,3

0

Javorový sirup

261

0,2

60

0

0

Agávový sirup

393

0

98

 

0

Rýžový sirup

322

0,5

79

0,1

0,5

Kokosový cukr

367

0

92

0

0

Erythritol

0

0

0

0

0

Xylitol

239

1

99

0

0

 

*̀Hodnoty se mohou lišit v závislosti na přesném druhu a značce sladidla

ZDE2Y